CUPA ,,SAH-MAT’’editia 2-a

0
2027

REGULAMENTUL OFICIAL

LA SAH

CUPA ,,SAH-MAT’’PENTRU COPII

 

Data: 17.09. 2017  ora 14.00

Organizator: Primaria Navodari

Locul de desfasurare: Casa de Cultura “Pontus Euxinus”

Participanti: locuitori ai orasului Navodari

 

 

  1. Sistemul de desfasurare: tragere la sorti,sistem eliminatoriu,cel mai bun ramane la  masa.
  2. Desfasurarea unei Runde:

– intr-o runda fiecare concurent joaca o singura partida cu culoarea repartizata de tragerea la sorti;

– inaintea inceperii rundei Arbitrul verifica asezarea corecta la mese a concurentilor, a tablei, pieselor si ceasului precum si existenta fiselor de partida ;

– la ora stabilita pentru inceperea rundei este 11.00 Arbitrul anunta startul partidei !” si toate partidele rundei incep in acelasi moment, albul putand efectua prima mutare (o singura mutare !);

– orice problema apare in timpul unei partide ea trebuie comunicata direct Arbitrului, fara tulburarea linistei din sala de joc ;

– la incheierea partidei principale cei doi jucatori consemneaza rezultatul pe fise (1 – 0, ˝ – ˝, 0 – 1) si semneaza amandoi ambele fise, jucatorul cu culoarea alba avand in plus obligatia sa duca ambele fise arbitrului, sa aseze piesele pe tabla in pozitia initiala pentru a se putea controla integritatea garniturii si sa predea eventual garnitura organizatorilor;

– Arbitrul trebuie sa aiba grija ca spectatorii si jucatorii sa nu influenteze in nici un fel desfasurarea partidelor .

 

  1. Desfasurarea unei Partide :

– partidele se joaca in ritmul sahului-rapid : fiecarui jucator i se acorda 30 min pentru intreaga partida.Partidele neterminate in timp util vor fi castigate de jucatorul care este in avantaj,acest fapt fiind stabilit de arbitrul jocului.

  1. Stabilirea castigatorilor premiilorse va face in urma punctelor acumulate de catre participanti (in caz de egalitate programul de joc stabileste ordinea dupa criteriile stabilite de arbitru)

 

  1. Reguli generale :

Tabla de sah se aseaza astfel incat coltul din dreapta fiecarui jucator sa fie de culoare alba ;

Regina (Dama) sta pe un camp de culoarea sa ;

Ceasul de control este detinut de Arbitrul; el da startul si incheierea partidelor.

Atingerea – unei piese de pe tabla de sah de catre jucatorul care :

– nu se afla la mutare este complet interzisa ;

– se afla la mutare il obliga pe acesta sa se supuna principiului :

Piece Touché – Piece Jouée ! – adica : Piesa atinsa trebuie jucata,indiferent de consecinte, daca acest lucru este posibil si dacaanterior atingerii ei, nu s-a anuntat intentia de a o aranja (J’adoub !) ; el este obligat, in cazul in care piesa atinsa este o piesa proprie – sa o mute, iar daca este a adversarului – sa o captureze.;

 Mutari incorecte / ilegale – sunt acele mutari care se abat de la regulile de efectuare :

a deplasarilor pieselor pe tabla de sah (cu  / fara captura) sau a mutarilor complexe, mutarile care sunt efectuate fara drept (mutari multiple) sau mutarile neefectuate („Pas”-ul nu este permis !) . In timpul partidei principale jucatorul care observa sau banuieste ca adversarul sau a comis o astfel de greseala poate sesiza acest lucru Arbitrului, pe timpul sau de gandire ; Arbitrul va nota timpii consumati de cei doi jucatori pana in momentul sesizarii, va verifica corectitudinea sesizarii pe o alta tabla de sah si in functie de rezultatul verificarii va decide :

– obligarea jucatorului care a gresit sa efectueze o mutare corecta cu aceeasi piesa cu care a efectuat mutarea incorecta.

– in cazul infirmarii erorii : partida se va continua din pozitia si timpul pe ceas curente.

Terminarea Partidei

– O partida se considera incheiata atunci cand intervine una din situatiile:

– neprezentarea unui jucator – unul din jucatori nu se prezinta la masa de joc pana la caderea steguletului – acesta pierde partida iar rezultatul se consemneaza prin : + – (1-0) sau  – +(0-1) ;

– cedarea partidei – unul din jucatori anunta ca Cedeaza partida, opreste ambele ceasuri, inscrie acest lucru pe fisele de partida impreuna cu scorul 1-0 sau 0-1 si semneaza fisele ;

– convenirea Remizei – cei doi jucatori convin asupra Remizei, opresc ambele ceasuri de control, inscriu rezultatul pe fise si le semneaza ;

– confirmarea de catre Arbitru a justetii solicitarii unuia dintre jucatori de aplicare a Regulamentul Jocului de Sah care conduce la incheierea partidei, datorita aparitiei unei situatii de :

–   Mat” – jucatorul aflat la mutare nu are la dispozitie nici o mutare legala, iar regele sau este in Sah (victorie – rezultat 1-0 sau 0-1) ;

–   Pat” – jucatorul aflat la mutare nu are la dispozitie nici o mutare legala, iar regele sau nu este in Sah (egalitate – rezultat ˝-˝) ;

–   Sah etern jucatorul aflat la mutare poate demonstra ca adversarul sau nu il poate opri sa de Sah la fiecare mutare (egalitate – rezultat ˝-˝) ;

–    Repetare a mutarilor jucatorul aflat la mutare poate demonstra ca efectuand o anumita mutare pozitia pieselor de pe tabla apare a treia oara, acelasi jucator fiind la mutare

(egalitate – rezultat ˝-˝) ;

–          „Imposibilitate de a mai da mat” – jucatorul aflat la mutare poate demonstra imposibilitatea atacarii regelui sau de catre adversar indiferent de mutarile proprii (blocaje totale) sau poate invoca una dintre situatiile de Remiza teoretica precizate in Regulamentul jocului de Sah, cum ar fi finalurile : Rege contra Rege, Rege si Cal sau Rege si Nebun contra Rege, Rege si Nebun contra Rege si Nebun de aceiasi culoare (egalitate – rezultat ˝-˝) ;

–          „Incapacitate de a da mat” – jucatorul aflat la mutare poate demonstra ca se afla  intr-una din situatiile prevazute de Regulament in care pozitia poate fi castigata de adversarul sau, dar numarul maxim de mutari prevazut in Regulament pentru ca acest lucru sa se intample (50 de mutari de la ultima captura de piesa sau miscare de pion) a fost depasit (egalitate – rezultat ˝-˝) ;

–          „Depasire a timpului de gandire” – jucatorul aflat la mutare constata ca adversarului i-a cazut Steguletul (victorie – rezultat 1-0 sau 0-1) ;

–           „Eliminarea adversarului de catre Arbitru” – urmare a acumularii a doua avertismente (cartonase galbene) pentru abateri semnificative de la regulament sau ca urmare a unei singure abateri grave (cartonas rosu), de ex. alterarea a pozitiei de pe tabla prin modificarea asezarii pieselor, prin adaugarea de piese sau eliminarea unor piese, etc, Arbitrul este obligat sa decida eliminarea respectivului jucator ; ceasul va fi oprit, arbitrul va consemna eliminarea pe fisele de partida si adversarul jucatorului eliminat va fi declarat invingator si se va califica in etapa urmatoare .

–    Disciplina in timpul desfasurarii partidelor – In timpul desfasurarii concursului mentinerea disciplinei este obligatorie ; jucatorii si spectatorii trebuie sa pastreze linistea si sa fie decenti . Jucatorii nu au dreptul sa se consulte cu cu nimeni – nici direct, nici indirect prin intermediul unor dispozitive de comunicare – in ceea ce priveste partida pe care o joaca si nici nu au voie sa consulte materiale sahiste .

 

 PREMII

Locul 1 :cupa,medalie,diploma, tabla sah

Locul 2 :cupa,medalie,diploma,tabla sah

Locul 3 :cupa,medalie,diploma,tabla sah

Locul 4 :cupa,medalie,diploma,tabla sah

Locul 5 :cupa,medalie,diploma,tabla sah

Locul 6 :cupa,medalie,diploma,tabla sah

 

Cel mai tanar jucator al turneului: cupa, medalie, diploma.